Recenzia: Anarchizmus a jeho vízie

17. septembra 2013, sydney, Recenzie

1235000_535751499839032_1282971198_nAnarchizmus a jeho vízie je čerstvou publikáciou od autorky Cindy Milstein, ktorá sama je anarchistkou, aktivistkou a členkou Inštitútu pre anarchistické štúdia a Inštitútu pre sociálnu ekológiu. Ako prezrádza názov krátkej práce, autorka sa rozhodla zamerať svoju pozornosť na problematiku moderného anarchizmu a jeho možných vízií do budúcnosti. Napriek tomu však nezostáva iba v tejto rovine, v knihe sa stretneme aj s historickým prierezom a vývojom anarchistickej filozofie ako aj s rôznymi príkladmi jej praktického uplatnenia v súčasnosti.

Hoci môže kniha s týmto zameraním a rozsahom vzbudzovať dojem, že je vhodná pre tých, ktorí sa už s anarchistickými postojmi a myšlienkami stretli alebo už sú súčasťou antiautoritárskych hnutí. Osobne si však myslím, že svojou formou i obsahom môže byť veľmi prínosná pre všetkých, náročných i nenáročných čitateľov, ktorých zaujíma filozofia, súčasné sociálno-politické usporiadanie a hľadanie alternatívnych možností voči nemu, bližšie zoznámenie s anarchistickými princípmi a praxou či vlastná osveta na poli mýtov a predsudkom voči anarchizmu. A napokon i pre tých, ktorým je táto tematika stále cudzia, no práve táto práca bezpochyby vzbudí ich záujem už pri prvých riadkoch ľahkého a podnetného čítania. Prínosom je však samozrejme i v anarchistických kruhoch, kde môže otvoriť nové diskusie a prehodnotenia vlastných etických postojov, ktoré sú jedným zo základných pilierov anarchizmu.

Slovami autorky: „Pokúsim  sa tu ponúknuť úvod do anarchizmu z pohľadu z počiatku 21. storočia. Budem hovoriť skôr o jeho víziách než o histórii alebo súčasnej praxi. To, že anarchistické projekty a anarchisti sami v tejto oblasti tápajú, ukazuje, ako nevyhnutná je zmena spoločnosti k tomu, aby sme sa zmenili i my sami. Hovorí sa, že sme len ľudia. Ale naše ľudstvo je narušené odcudzeným svetom kontroly, v ktorom žijeme. Anarchizmus tvrdí, že ľudia budú v nehierarchických sociálnych vzťahoch a spoločenskom usporiadaní humánnejší. Preto sa budú sústrediť na etiku – hodnoty, ktoré sa týkajú toho, ako sa ľudia správajú – ktoré držia anarchizmus pohromade ako jasné politické presvedčenie. Ako sa dúfam ukáže, anarchizmus funguje ako filozofia slobody; svedomia, ktoré upozorňuje na to, že ľudia a ich komunity môžu vždy byť lepší.“

Kniha je dostupná na stiahnutie ako e-book v dvoch verziách.

Anarchismus a jeho vize.pdf

Anarchismus a jeho vize.epub